وضعیت ادبیات کودک، چگونه است؟

ایرنا: روز چهارشنبه از سومین هم‌اندیشی طنز رادیویی، شهرام شکیبا درباره طنز در حوزه ادبیات کودکان ونوجوانان افزود: زندگی کودکان با موضوع شادی و نشاط عجین است و همین موضوع نویسندگان را به این سمت سوق می دهد.

وی با بیان اینکه آنچه امروز در حوزه ادبیات کودک ونوجوان دیده می‌شود، طنز به معنای واقعی آن نیست، تاکید کرد که این آثار بیش از وجه انتقادی طنز، به لطیفه، فکاهی و جوک‌ها می‌پردازند.

شکیبا با بیان آنکه شوخی و شادی لازمه ادبیات کودکان ونوجوان است، افزود: در حقیقت طنز در حوزه کودکان و نوجوانان به معنای آن زبان کنایی و بیان برخی انتقادات نیست.

وی با تاکید بر آنکه وجه اصلی طنز بیان انتقاد است، گفت: این وجه در ادبیات این گروه سنی تحلیل می رود زیرا طنز یک نگاه فلسفی عاقلانه است که نمی توان به راحتی در ادبیات کودکان به کار برد.

داور سومین دوره هم اندیشی طنز رادیویی تاکید کرد: بررسی آثار این دوره نشان می‌دهد که برنامه‌ای که زبان و بیان شوخ طبعانه داشته باشد، کم است.

** نقش کودکان در برنامه‌هایشان کم‌رنگ است

سودابه سالم از فعالان عرصه موسیقی کودک نیز در دومین نشست تخصصی طنز رادیویی را با موضوع بازی های آوازی در رادیو فرهنگ در جمع برنامه سازان رادیویی گفت: آنچه امروز در برنامه های رسانه می بینیم، صدای کودک نیست، کودک را نمی بینیم، کودک را نمی شنویم.

وی با تاکید بر بهره گیری از فرهنگ غنی و بومی سرزمین ایران برای انتقال مفاهیم و آموزش کودکان افزود: کودک موسیقی را با تمام وجود درک کرده و آن را بخشی از زندگی خود می کند، با موسیقی قصه می گوید، تخیل می‌کند، می‌خواند، حرکت می‌کند و دست به خلاقیت می‌زند که همه ما در کودکی خود چنین تجربه هایی از مادران خود داریم.

به گفته وی، آنچه‌ نسل امروز بدان نیازمند است تحکیم ریشه های فرهنگ بومی ایران زمین است.

سالم با انتقاد از برنامه های کودک در صدا وسیما گفت: نقش خود کودکان در برنامه سازی های رسانه کمرنگ است.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید