کانون پرورش فکری کودک، چه فعالیت‌هایی دارد؟

ایرنا: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران با ۶۱مرکز فرهنگی هنری در مناطق مختلف این استان، خدمات فرهنگی، هنری، ادبی، آموزشی و تربیتی متعدد و متنوعی را همواره در طول سال بخصوص در فصل تابستان به کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۷ساله ایرانی ارایه می‌کند.

هر یک از این مراکز با اجرای فعالیت‌های ویژه تابستانی با موضوعات متنوع و روش‌های خلاقانه که با توجه به نیازسنجی از اعضا، علایق و گرایشات آنان و با درنظرگرفتن شرایط محیطی، طراحی و پیش بینی شده است، پذیرای اعضای گذشته و جدید هستند.

کودکان و نوجوانان می‌توانند با پرداخت شهریه به عضویت یک ساله مراکز کانون در مناطق مختلف شهر درآیند و در پایان هر سال نیز با تمدید حق عضویت، تا ۱۷سالگی عضو باقی مانده و در فعالیت‌های مختلف با توجه به گرایش‌های خود شرکت کنند.

در سال گذشته از ابتدای تا نیمه تیرماه تعداد ۴۶۱هزار و ۲۷۵ نفر در فعالیت‌های فرهنگی کانون شرکت داشتند که این تعداد در زمان مشابه در سال جاری با رشد قابل توجهی به ۵۹۹هزار و ۶۵۷ نفر رسیده است.

همچنین میزان عضویت مراکز از ابتدای سال تا نیمه تیرماه ،۸۸ شش هزار و ۸۵۲ نفر بوده که در سال ۸۹ در زمان مشابه به حدود ۸هزار و ۹۰۷ نفر  رسیده است.

فعالیت‌های این مراکز شامل امانت دهی کتاب، قصه گویی، شعرخوانی، معرفی شخصیت، معرفی سرزمین، معرفی کتاب، نشریه دیواری، مسابقات، فعالیت‌های مذهبی و مناسبتی، بازی و سرگرمی، کاردستی و کارگاه‌های هنری مانند نقاشی، خوشنویسی، سفالگری و عکاسی، کارگاه‌های ادبی، نمایش عروسکی، نمای خلاق، سرودخوانی، کتاب و کتابخوانی است.

علاوه بر این فعالیت ها، برخی از برنامه‌ها در تابستان اجرا می‌شوند و اعضای علاقمند همه مراکز می‌توانند در آن شرکت کنند که از جمله آنها می توان به جشنواره سرود خوانی،جشنواره قصه گویی و کارگاه‌های هنری اشاره کرد.

* در جشنواره سرودخوانی اعضایی که در گروه سرود مراکز عضویت دارند و زیرنظر مربی و کارشناس این رشته آمادگی لازم را پیدا کرده اند، پس از بررسی توانایی خود، به جشنواره استانی راه پیدا می‌کنند و با گروه‌های سرود سایر مراکز به رقابت می‌پردازند.

پنجمین دوره این جشنواره با مشارکت ۴۱ مرکز در سطح استان تهران، در شهریورماه سال جاری برگزار خواهد شد.

 

* جشنواره قصه گویی مختص مربیان قصه گو مراکز کانون پرورش فکری است که مربیان پس از طی مراحل مقدماتی، در مرحله استانی این جشنواره شرکت و برگزیدگان این مرحله نیز به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند.

در حاشیه برگزاری این جشنواره کارگاه‌های آموزشی قصه گویی برای مربیان برگزار می‌شود و آنان با تازه‌ترین شیوه‌های قصه گویی آشنا می‌شوند.

سال گذشته نیز حدود ۱۰۰ قصه گو در این جشنواره حضور پیدا کردند و علاوه بر قصه گویی برای کودکان، در کارگاه‌های آموزشی قصه گویی شرکت کردند.

* کارگاه‌های هنری مرکز آفرینش‌های هنری استان تهران ازجمله نقاشی، سفالگری، خوشنویسی و عکاسی در طول سال در مراکز مختلف کانون به دو صورت ویژه اعضای فعال و مستمر کتابخانه و ویژه کودکان ۴ تا ۶سال غیرعضو در قالب کارگاه‌های دوره‌ای با دریافت شهریه برگزار می‌شود.

این کارگاه‌ها در تمام طول سال فعال هستند اما بدلیل فراغت بیشتر کودکان و نوجوانان در طول تابستان، استقبال از کارگاه‌های هنری چشمگیرتر است و هر ساله به تعداد متقاضیان شرکت در این کارگاه‌ها افزوده می‌شود.

از ابتدا تا نیمه تیرماه سال گذشته، ۱۱۴ هزار و ۷۲۹نفر در این کارگاه ها شرکت کرده بودند که امسال در زمان مشابه این تعداد به حدود ۱۴۹ هزار  و ۱۴۷ نفر رسیده است.

* فعالیت‌های ادبی مرکز آفرینش‌های ادبی کانون نیز از دیگر برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که به دو صورت کارگاه‌های ادبی حضوری در مراکز با شرکت اعضا و گرایش‌های ادبی مختلف و کارگاه‌های مکاتبه‌ای برگزار می‌شود.

کارگاه‌های شعر و قصه نیز ویژه آن گروه از اعضایی است که مرحله ادبی حضوری را با موفقیت پشت سرگذاشته‌اند و گرایش آنها در زمینه قصه نویسی یا سرودن شعر معلوم شده است.

اعضای مکاتبه‌ای نیز آن گروه از کودکان و نوجوانان با گرایش‌های ادبی هستند که امکان شرکت در کارگاه‌های ادبی را به شکل حضوری ندارند و تنها از طریق مکاتبه با مرکز آفرینش‌های ادبی در ارتباط هستند و پاسخ دریافت می کنند.

از ابتدای سال تا نیمه تیرماه سال گذشته، ۲۴ هزار و ۶۵۴ نفر و درسال جاری در زمان مشابه حدود ۳۲هزار و ۵۰ نفر در این کارگاه‌ها حضور پیدا کرده اند.

** مراکز خاص کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران

*مجتمع فرهنگی هنری آفرینش

این مجتمع متشکل است از بخش‌های اداری، کتابخانه‌ای با سالن‌های مجزای کودک و نوجوان، سالن آمفی تئاتر و نگارخانه آفتاب که در آن علاوه بر وجود گالری مخصوص برپایی نمایشگاه‌های هنری، کارگاه‌های هنری شامل رشته‌های سفالگری، عکاسی، نقاشی و طراحی، خوشنویسی، عروسک سازی، ظریف بری با چوب و موسیقی نیز برگزار می‌شود.

این مجتمع در طول سال پذیرای تعداد قابل توجهی از کودکان و نوجوانان است به نحوی که در تابستان سال گذشته حدود یک هزار و ۲۱۰ نفر در این کارگاه ها شرکت کردند و امسال نیز تا نیمه تیرماه یک هزار و ۲۸۵ نفر در کارگاه ها ثبت نام کرده اند.

در سالن آمفی تئاتر این مجتمع نیز، برنامه‌های مختلفی همچون جشنواره‌های نمایش عروسکی، سرودخوانی و قصه گویی به اجرا درمی آید و در آینده ای نزدیک فستیوال نمایش فیلم‌های مخصوص کودکان و نوجوانان تولید مرکز امور سینمایی کودکان در این سالن برگزار خواهد شد.

*مرکز آموزش زیست شناسی

در این مرکز، کارگاه‌های آموزش زیست شناسی برای کودکان و نوجوانان علاقمند به این علم بصورت ترمی برگزار می‌شود؟ این کارگاه‌ها در تابستان هر سال با استقبال زیاد مخاطبین روبه رو می‌شود که با توجه به ظرفیت پذیرش از آنها ثبت نام بعمل می‌آید.

سال گذشته تا ۱۵ تیرماه یک هزار و ۵۷۹ نفر در این کارگاه‌ها شرکت کردند و امسال نیز تا این تاریخ تعداد یک هزار و ۷۰۳ نفر درکارگاه‌ها ثبت نام کرده اند.

مرکز آموزش زیست شناسی با امکانات و تجهزات مناسب در طول سال تحصیلی نیز پذیرای دانش آموزان مدارس است که با تعیین وقت قبلی می‌توانند از برنامه های این مرکز استفاده کنند.

کارگاه‌های پژوهشی ویژه نوجوانان نیز از تابستان سال جاری در این مرکز راه اندازی که با استقبال قابل توجهی از سوی نوجوانان مواجه شده است.

* مرکز سفال: تنها مرکز تخصصی سفالگری کودکان و نوجوانان با خدماتی نظیر پخت آثار سفالین خلق شده توسط اعضای مراکز در کوره و ارسال مجدد آنها به مراکز فرهنگی هنری، آموزش سفالگری با شیوه‌های دست و چرخ، آموزش لعاب زنی ظروف سفالی و برپایی نمایشگاه‌های دایمی و غیردایمی است.

در فصل تابستان اعضای کارگاه‌های سفال مراکز مختلف کانون بصورت گروهی از این مرکز دیدن می‌کنند و با آشنایی با تاریخچه سفالگری و روش‌های مختلف آن با موضوعی مشخص شروع به ساخت سفالینه‌ها با دست و چرخ می‌کنند.

* مرکز نجوم و رصدخانه کانون

این مرکز با برپایی کارگاه‌های آموزشی نجوم کودکان و نوجوانان علاقمند به این علم را پذیرش می‌کند.

آموزش مقدمات نجوم و آشنایی با صور فلکی و منظومه شمسی برای مقطع دبستان، دوره‌های پیشرفته منظومه شمسی،اختر، فیزیک، مبانی رصد و نجوم کروی برای مقطع راهنمایی و دبیرستان و دوره‌های آموزشی نجوم بزرگسالان ازجمله برنامه های این کارگاه‌ها است.

رصد اجرام آسمانی از دیگر برنامه‌های این مرکز است که مشتاقان زیادی را در طول سال به خود جلب می‌کند.

* مجتمع فرهنگی هنری کرج

این مرکز در آبان ماه سال گذشته راه اندازی شده است و در همکاری با بخش های مختلف کانون همچون کتابخانه کودک، کتابخانه نوجوان، رصدخانه، آسمان نما، سالن آمفی تئاتر و کارگاه‌های هنری خدمات فرهنگی، ادبی و علمی متنوعی را به کودکان و نوجوانان کرج ارایه می‌کند.

*مراکز فراگیر

مراکز فرهنگی هنری شماره‌های ۱۱ ،۲۱ ،۲۰ و ۴۰ کانون پرورش فکری کودکان، به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه ازجمله ناشنوا، نابینا و معلول جسمی حرکتی در کنار اعضای عادی خدمات ارایه می‌دهند.

این مراکز با امکانات و تجهیزات مناسب نظیر کتاب‌هایی به خط بریل، کتاب های شنیداری و گویا و فضایی مناسب‌سازی شده از طریق نصب رمپ درب ورودی ساختمان و امکانات لازم دیگر، برنامه‌هایی را برای هر دو گروه کودکان و نوجوانان در کنار یکدیگر اجرا می‌کنند.

هم اکنون تعداد اعضا با نیازهای ویژه در چهار مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۲۰۴ نفر می‌باشند.

مقرر شده است در آینده‌ای نزدیک تعداد این مراکز افزایش یابد.

* مرکز آموزش

این مرکز ویژه برگزاری دوره‌ها و پودمان‌های آموزش مربیان کانون است که چند ماهی است به جمع مراکز خاص کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیوسته است.

۲ مرکز جدید علوم تهران و نجوم دماوند نیز هم اکنون در مرحله آماده‌سازی تجهیزات هستند و گفته شده است تا نیمه دوم سال جاری گشایش می‌یابند.

 

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 10 =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید