داستان کوتاه جنگی، دردناکه برای کودک؟

پارس مداد: پرداختن به موضوع جنگ در ادبیات کودک و نوجوان باید از زاویه دید کودک و از نگاه لطیف او صورت گیرد.
نرگس آبیار، نویسنده و منتقد ادبیات کودک و  نوجوان در مورد نحوه پرداختن به موضوع جنگ در ادبیات کودک و نوجوان می گوید:« فضای جنگ و اتفاقاتی که در ارتباط با این موضوع رخ می دهد موقعیت خشنی را به وجود می آورد که کودکان دانستن و قرارگرفتن در این فضا را بر نمی تابند، حتی بسیاری از منتقدان نیز توصیه می کنند که از این فضا در ادبیات کودک سخنی به میان نیاید

آبیار ادامه می دهد:« اما من معتقدم که نمی توان مخاطب کودک را دست کم گرفت و از واقعیات و تجربیات مهم زندگی چون مرگ، جنگ و … هیچ سخنی با کودک به میان نیاورد، باید در ادبیات کودک به موضوع جنگ اشاره شود، اما برای این کار شیوه های روایتی متفاوت و خلاقانه نیاز است باید از منظر کودک و نگاه لطیف کودک جنگ را روایت کرد

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا شیوه روایت دانای کل را برای بیان این موضوعات در ادبیات کودک مناسب می دانید یا خیر می گوید: « پرداختن به این مفاهیم در ادبیات کودک بسیار سخت است از سوی دیگر داستان نویسی فرمول بردار نیست. نویسنده باید با یک شیوه خلاقانه یک جرقه و چالش در ذهن کودک ایجاد کند.»

  همچنین در مورد نحوه بیان مفاهیمی چون ایثار و شهادت در ادبیات کودک و نوجوان می گوید:« بیان داستان های ساده در مورد مفهوم از خود گذشتگی زمینه را برای درک مفاهیم عمیق و بزرگ چون ایثار و شهادت در کودک ایجاد خواهد کرد. باید این سؤال در ذهن کودک ایجاد شود که افرادی که در جریان جنگ شهید یا جانباز شدند چه کسانی بودند و این افراد چگونه از علایق خود گذشتند، نیازی نیست به خود جنگ به طور مستقیم اشاره کرد بلکه باید داستان هایی که از لحاظ مفهومی به این موضوعات نزدیک است اشاره شود
 

وی در پایان می افزاید:« نحوه پرداخت نویسنده در رابطه با موضوع جنگ بسیار مهم است، اگر عمیق ترین موضوعات پرداخت بدی داشته باشند، به موضوعی هجو بدل می شود، همچنین اگر نویسنده بتواند پرداخت خلاقانه و زیبایی از موضوعات کلیشه ای ارائه دهد می تواند اثری تأثیر گذار و ماندگار خلق کند

 

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید