ورزش برای کودکان، این گونه ترغیبشان کنید

وقتی من و فرزندانم برای خرید به بیرون از خانه می‌رویم برای ترغیب کودکان به ورزش همیشه ماشینم را در گوشه دوری از پارکینگ پارک می‌کنم، حتی اگر‌‌ همان نزدیکی‌ها جا باشد. همگی از ماشین بیرون می‌آییم و در پیاده رو، پیاده روی می‌کنیم. از روی گودال‌ها می‌پریم، روی جدول راه می‌رویم و سعی می‌کنیم تعادلمان را روی آن حفظ کنیم. من به خاطر اینکه در روزنامه‌ها و مجلات راجع به تناسب اندام و لاغری (که این‌ها را دارم) صحبت می‌کنند یا به خاطر مواظبت از یک اتومبیل زیبا، ماشینم را دور‌تر پارک نمی‌کنم؛ بلکه به خاطر این است که پدر و مادرم وقتی من بچه بودم، همین کار را می‌کردند. پدر و مادرم با کار‌هایشان مثل دوچرخه سواری به سمت کتابخانه، پیاده روی هفتگی و تمام آن کارهای جذابی که هنگام رفتن به فروشگاه انجام می‌دادند، به ما یاد دادند که فعالیت جسمانی در خانواده ما در اولویت قرار دارد و حالا این عادت به بچه‌های خودم هم منتقل می‌شود.

دکتر مایکل می‌، مشاور آکادمی پزشکی خانواده می‌گوید: «وقتی والدین به تناسب اندام به عنوان یک ارزش مهم خانوادگی اهمیت می‌دهند، احتمال فعالیت کودکان این خانواده‌ها نیز بیشتر می‌شود.» در حال حاضر ۷. ۱ کودکان ۳ یا ۴ ساله اضافه وزن دارند. این رقم در مدارس ابتدایی بیشتر می‌شود (و در دوران دبیرستان)، برای جلوگیری از افزایش آمار چاقی باید از خانه‌ها شروع کرد.

طبق گزارشات اتحادیه ملی ورزش و تربیت بدنی، کودکان زیر سن مدرسه باید چندین ساعت در روز آزادانه بازی کنند، به اضافه ۶۰ دقیقه بازی تحت نظارت بزرگ تر‌ها و فعالیت جسمانی دارای ساختار منظم. حتی اگر کودکتان ظاهراً همیشه در جنب و جوش است و وزن خوبی دارد، اما باز هم باید برخی از فعالیت‌های سازماندهی شده (فعالیت‌های تازه و هیجان انگیز) را به او ارائه دهید. عاقلانه است که کودکتان را با چالش‌های واقعی مواجه کنید. دکتر جنیفر رومک، استاد حرکت‌شناسی و متخصص رشد حرکتی کودکان در دانشگاه ملی کالیفرنیا، می‌گوید: «ابتدا پرش ساده را به کودک بیاموزید و از او بخواهید که بپرد و سپس از او بخواهید تا پرش را نرم و آرام انجام داده، به طوری که سر و صدا ایجاد نشود.» دکتر رامک و سایر کار‌شناسان برای کمک به خانواده‌ها در تقویت تناسب اندام در خانواده در طول ماه‌های زمستانی این بازی‌های هیجان انگیز را معرفی می‌کنند (اکثر این بازی‌ها را در خانه می‌توانید انجام دهید).

ترغیب کودکان به ورزش

با انجام این حرکت‌ها ماهیچه‌های بزرگ کودک قوی شده و قدرت او افزایش می‌یابد.

– قلمرو حیوانات. از کودکتان بخواهید مثل فیل راه برود، مثل قورباغه بپرد و یا دست‌هایشان را مانند بال باز کرده و مثل عقاب پرواز کند تا تمام بدن او در حرکت باشند.

– ورزش با ترانه. ترانه‌های آشنای مهد کودک را بخوانید و آن را به فعالیت‌های ورزشی تبدیل کنید. برای مثال «یه روز یه آقا خرگوشه» را بخوانید و مثل موش و خرگوش به دنبال هم بدوید.

– بازی در اطراف درخت. یک درخت را انتخاب کنید و از او بخواهید دور آن بدود. ببینید چقدر بازی‌های مختلفی می‌تواند با درخت انجام دهد، آیا می‌تواند از روی ریشه‌هایش بپرد؟

مهارت‌های ساختاری

با کمک گرفتن از توپ و یا تکه‌ای چوب، بازی را جذاب‌تر کنید. این بازی‌ها هماهنگی دست‌ها و چشم‌ها را تقویت کرده و ماهیچه‌ها را قوی می‌کند.

– از کدام طرف. در حالی که توپی را به سمت او غل می‌دهید، به او بگویید که چطوری آن را با پا پرت کند، آهسته، محکم، دور‌تر، نزدیک شما یا به سمت دوستش.

– دنبالم بیا. در حالی که روی شن، ماسه، خاک یا برف راه می‌روید، چوبی را به دنبال خود بکشید. موقع برگشت یک خط دوبل بکشید و بعد به شکل زیگزاگ حرکت کنید. از کودک خود بخواهید که رد چوب را دنبال کند و بعد از او بخواهید که این کار را انجام دهد و شما به دنبال او بروید.

– نشانه گیری. از کودکتان بخواهید تا در کشیدن یک صورتک بامزه روی یک جعبه مقوایی بزرگ به شما کمک کند بعد سوراخ‌های بزرگی برای پرتاب توپ در آن ایجاد کنید. یا سوراخ‌هایی به شکل حروف نام او ببرید و ببینید که آیا می‌تواند توپ را درست داخل آن‌ها پرت کند.

مهارت‌های تعادلی

برای ترغیب کودکان به ورزش از آن ها بخواهید که از جایی بالا برود، به چیزی دست پیدا کند و بچرخد. این حرکات ماهیچه‌های او را قوی می‌کند و بدن او را انعطاف پذیر می‌کنند.

– ورزش الفبایی. برخی از حرکات را حروف بندی کنید. برای مثال خ مثل خم شدن، خم شو و دست‌هایت را به پا‌هایت بزن! یا گ مثل گرفتن و…. ترانه الفبا را بخوانید و از کودکتان بخواهید خودش پیشنهادی بدهد و با این حروف برای حرکتی خاص ترانه بسازد.

– همگام شوید. از کودکتان بخواهید که به شما نشان بدهد لاک پشت چطوری راه می‌رود و خرگوش چطوری. و بعد برای او توضیح دهید که هر وقت گفتید لاک پشت باید حرکت لاک پشت را انجام دهد و هر وقت گفتید خرگوش حرکت خرگوش را انجام دهد و بعد سریع‌تر جای آن‌ها را عوض کنید و او هم باید سریع‌تر حرکاتش را تغییر دهد.

– چیدن مانع. روی سطحی نرم چند مانع بچینید. قوزک پای کودکتان را بگیرید و از او بخواهید که روی دست‌هایش راه برود و از موانع عبور کند.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − چهارده =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید