ناسازگاری کودکان با یکدیگر، والدین بخوانند

با وجود اینکه ممکن است پدر و مادر از شنیدن صدای دعواها ، جر و بحث ها و کشمکش های فرزندانشان خسته و ناراحت شوند ، اما لازم است بپذیرند که آنها برای یکدیگر هدیه هایی ارزشمند هستند که میتوانند از طریق ارتباط برقرار کردن با یکدیگر ، بسیاری از رفتارها و مهارت های گوناگون ، از جمله مهارت حل مشکل و رفع اختلاف، که یکی از بهترین آموخته های دوران کودکی است ، را یاد بگیرند. آنها میتوانند با استفاده از تجربه هایی که در این زمینه می آموزند ، بسیاری از اختلاف ها و تعارض هایی که در آینده با دوستان و همسالانشان پیدا می کنند را ، به راحتی حل و فصل نمایند.

 

بگو مگو و دعوای بین خواهر و برادرها

بدیهی است ، در تمامی خانواده ها تنش ، بگو مگو و دعوای بین خواهر و برادرها امری عادی و رایج است . اگر درگیری آنها لفظی و بر مسائل جزئی و کم اهمیتی مثل ، رنگ لباس ، یا نوع اسباب بازی شان است ، شما میتوانید ، موضوع مورد بحث را تغییر دهید و از این طریق حواس آنها را پرت کنید.

 

حل مشکل را به خودشان واگذار کنید و از اتاق بیرون بیایید

خودتان را سرگرم کاری مثل ، کتاب خواندن ، تلویزیون تماشا کردن ، یا آب دادن به گل ها کنید.

 

اگر درگیری و اختلاف آنها جدی است و شروع به هل دادن و کتک زدن یکدیگر کردند ،  لازم است خیلی سریع آنها را از هم جدا کنید و هر یک را تا مدتی مشخص به اتاقی جداگانه بفرستید تا درباره ی رفتارشان فکر کنند .

 

پس از مدتی که دریافتید هر دو نفرشان آرام شده اند ، صدایشان کنید و از آنها بخواهید که پشت میزی بنشینند و مورد اختلافشان را با آرامش مطرح ، و حل کنند.

 

یکی از موثرترین روش هایی که میتواند موجب کاهش مشاجره ها و کشمکش های خواهر و برادرها با یکدیگر شود ، شریک کردن آنها در وسایل ، اسباب بازی ها و کتاب های داستانی شان است.

 

می توانید برای فرزندانتان توضیح دهید که وقتی آنها با هم در یک خانه زندگی میکنند ، میتوانند در بسیاری از وسایل و سرگرمی هایشان و حتی برخی از لباس هایشان ، با یکدیگر شریک شوند.

تجربه هایی که آنها از شراکت با یکدیگر به دست می آورند ، عبارتند از : پذیرش یکدیگر ، خویشتن دار بودن ، رعایت کردن نوبت و مهربان بودن . فراگیری این درس ها موجب سازگاری بیشتر آنها در مدرسه ، انجمن ها و گروه هایی که در آینده شرکت خواهند کرد ، میشود . آنها در می یابند ، هنگامی که با هم شریک میشوند و در کنار هم فعالیت می کنند ، موفقیت بیشتری به دست می آورند. البته ، لازم به توضیح است که کودکان نباید برای شریک شدن تمامی وسایل و اسباب بازی هایشان تحت فشار قرار بگیرند ، زیرا هر کودکی وسیله ، یا اسباب بازی مورد علاقه ای دارد که نمیخواهد آن را با دیگری ، حتی با خواهر یا برادرش شریک شود.

 

از دیگر روش های کاهش درگیری و کشمکش بین فرزندان یک خانواده ، میتوان از روش های کنترل احساس ها و هیجان های تند ، روش های حل مشکل و رفع اختلاف ، روش های مختلف آرام سازی خویشتن و آموزش رفتارهای پسندیده ی اجتماعی مثل ، احترام گذاشتن ، مودب بودن ، انصاف داشتن ، قضاوت کردن و بردبار بودن نام برد.

 

در برخی از خانواده ها ، بچه های بزرگ تر ، مدام از دست بچه های کوچک تر شکایت می کنند ، زیرا مجبور هستند که او را همواره در کنار خود بپذیرند. این نکته ای است که گاهی پدر و مادر آن را نادیده می گیرند و انتظار دارند که فرزندان بزرگترشان ، مثل فردی بزرگسال ، نظر داشته باشند ، که فرزندان بزرگتر آنها ، فقط چند سالی از فرزند خردسالشان بزرگتر هستند و این موضوع نباید موجب توقع بیش از اندازه ی آنها شود.

 

از آنجایی که هیچ پدر و مادری نمیخواهد رفتاری غیر منصفانه نسبت به فرزندانش داشته باشد ، بهتر است به همین دلیل سعی کند راه حلی عاقلانه و مناسب برای مشکل فرزندش پیدا کند ، در غیر این صورت فرزند کوچک تر خانواده خیلی زود متوجه خواهد شد که پدر و مادرش اغلب طرف او را می گیرند و نسبت به او مهربان تر ، و با گذشت تر هستند و همین موضوع موجب تبعیض گذاشتن بین فرزندان خانواده خواهد شد.

 

در این گونه موارد ، پدر و مادر میتوانند از فرزند کوچک ترشان بخواهند که سعی کند رفتارش را تغییر دهد. آنها نباید به او اجازه دهند که مدام از رفتارها و واکنش های خواهر و برادرهای بزرگترش شکایت کند.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید