درمان خونریزی بینی در کودکان

از اغلب زخم ها و خراش ها چند دقیقه ای خون می اید. این مساله بسیار مفید است. با خونریزی در کودکان بعضی از میکروب ها شسته می شوند . فقط خونریزی دائمی و زیاد است که نیاز به درمان دارد. با ما تا پایان همراه باشید.
 مهم ترین شیوه برای جلوگیری از خونریزی در اغلب بریدگی ها این است که روی محل زخم فشار وارد کنید. کودک را بخوابانید و یکی دو بالش را زیر عضوی که خون می آید قرار دهید. اگر باز هم از زخم خون می اید ، باند استریلی را روی زخم قرار دهید و ان قدر فشار بدهید تا خونریزی بند بیاید, سپس زخم را تمیز کنید و روی آن را باند ببندید. در مورد خونریزی در کودکان به صورت ادامه دار ، تعداد زیادی باند یا تکه هایی از پارچه تمیز را روی زخم بگذارید و روی آن را با چسب زخم یا باند های لوله ای ببندید تا به این ترتیب فشار بیشتری روی زخم وارد شود و خون بند بیاید.

مقابله با خونریزی در کودکان
خونریزی در کودکان به صورت شدید اگر زخم به شکل هشدار دهنده ای خونریزی می کند ، باید بلافاصله جلوی خونریزی را بگیرید. روی زخم مستقیما فشار بیاورید و عضو را تا جایی که می شود بالا نگه دارید. با تمیز ترین پارچه ای که دم دست دارید ، باند درست کنید و روی زخم فشار بیاورید و تا وقتی که کودک را به پزشک می رسانید دستتان را برندارید.
هرگز باند یا پارچه اصلی را حرکت ندهید. چون از خون خیس شده و به محض این که بردارید خونریزی در کودکان شروع می شود. باند یا پارچه های جدید را روی آن بگذارید. پارچه ها یا باندهای روی زخم باید آن قدر ضخیم باشند که روی زخم فشار بیاورند. اگر فشار باند جلوی خونریزی در کودکان را گرفت ، دستتان را روی باند بگذارید و فشار بیاورید. اگر پارچه یا باند در اختیارتان نبود ، با دست مستقیم روی لبه های زخم فشار بیاورید.

از بسیاری از کم خونی های ناشی از خونریزی با همین حرکت ساده و فشار آوردن روی زخم می توان جلوگیری کرد. اگر زخم وضعی دارد که خون بند نمی اید ، روی زخم فشار بیاورید و از کسی بخواهید ماشینی تهیه کند و کودک را زودتر به مراکز درمانی یا پزشک برسانید. در تمام طول این مدت بیمار باید دراز بکشد ، او را گرم نگه دارید و عضوی را که خونریزی می کند از سطح بدنش بالاتر نگه دارید.

 

خون دماغ در کودکان
برای متوقف کردن خون دماغ راه های ساده زیادی وجود دارند . همین که کودک چند دقیقه ای آرام بنشیند معمولا کافی است . برای این که کودک خون قورت ندهد او را بنشانید و بگوئید سرش را به طرف جلو خم کند یا اگر دراز کشیده ، سرش را به یک سمت بگرداند. طوری که دماغش رو به پایین باشد . نگذارید فین کند یا دماغش را فشار بدهد.
خون دماغ ( خونریزی در کودکان ) معمولا در اثر ضربه به بینی ، ور رفتن کودک به بینی ، حساسیت ، سرماخوردگی یا برخی از عفونت ها پیش می اید. به گزارش اسان طب اگر کودک دائما بدون هیچ علت ظاهری خون دماغ می شود ، باید پزشک حتما او را معاینه کند و مطمئن شود که مشکل خاصی ندارد . خون دماغ در نوزادان دیده نمی شود . اگر پیش آمد فورا با پزشک مشورت کنید.
خونریزی در کودکان اگر از نظر شما کم باشد میشود در خانه جلویش را گرفت . اما اگر مقدار ان مشکوک است به اورژانس مراجعه کنید. چون از دست دادن خون زیاد برای کودک خطرناک است.
اگر دست و پای کودک زخم شده باید ان را شسته و سپس با بتادین صد عفونی و بانداژ کنید.
اگر خون دماغ کرده برای مدت بگویید با دستمال بینی اش را گرفته و به سقف نگاه کند.
سرماخوردگی های مکرر و گرفتن مداوم بینی، مصرف دارو های ضدحساسیت و آنتی هیستامین و قرص سرماخوردگی، همچنین خشکی و گرمی هوا می تواند باعث خشک شدن مخاط بینی شده و خون دماغ را به دنبال داشته باشد..خونریزی از بینی که به خون دماغ نیز معروف است، مشکلی شایع در بیش از ۵۰ درصد مردم است.

نکاتی در مورد خون دماغ شدن کودکان
  خونریزی از بینی بویژه وقتی به مقدار زیاد باشد می تواند فرد را دچار ترس کند، وحشت از اینکه به چه دلیل بینی خونریزی می کند معمولاً استرس زیادی بخصوص در کودکان ایجاد می کند.
 در زمینه دلایل گوناگون خونریزی بینی دکتر محمدحسن عامری، متخصص گوش، حلق و بینی می گوید:«معمولاً خونریزی از بینی خطرناک نیست بجز مواردی که میزان خونریزی زیاد باشد که در برخی مواقع حتی ممکن است باعث ایجاد شوک در افراد شود، در مواردی خاص هم که مقدار خونریزی بسیار بالا باشد ممکن است خون، از مجرای اشکی که گوشه چشم را به درون بینی متصل می کند به بیرون تراوش کند، احتمال دارد که خونریزی از بینی دلیل خاصی نداشته باشد، اما در برخی موارد بر اثر تورم در نواحی درون بینی که بر اثر سرماخوردگی یا خشک بودن هوا به وجود می آید یا حتی انحراف تیغه بینی بروز می کند.»
 به گفته او مصرف بعضی داروها مانند آسپرین یا وارفارین سبب ایجاد اختلال در سیستم انعقاد خون شده و احتمال وقوع خون دماغ را بالا می برند، همچنین وارد شدن جسم خارجی به بینی و بیماری های خونی و اشکال در سیستم انعقاد خون و حتی مصرف الکل ممکن است موجب خونریزی از بینی شود.

در صورت خونریزی از بینی چه باید کرد؟
 دکتر عامری با اشاره به اینکه در این گونه مواقع معمولاً سیستم انعقاد خون در بدن خود به خود فعال می شود و با ایجاد لخته خون سبب توقف خونریزی می شود، می گوید:«گرفتن محکم بینی با انگشت شست و اشاره به مدت ۵ دقیقه سبب توقف خونریزی می شود ولی چنانچه خونریزی متوقف نشد می توان این کار را به مدت ۱۰ دقیقه انجام داد و پس از خونریزی هم نباید بینی را دستکاری کرد یا حتی نباید فین کرد.
 گفتنی است قطره «فنیل افرین» یا «نفازولین» نیز برای بند آمدن خونریزی کمک کننده خواهند بود، در برخی مواقع هم میزان خونریزی به اندازه ای است که حتی ممکن است پشت حلق جمع شود، در این صورت برای به وجود نیامدن حالت تهوع و استفراغ بهتر است از دراز کشیدن خودداری کرده و در حالت نشسته کمی سر بیمار به جلو متمایل باشد.»
 
درمان خونریزی بینی با روش های پزشکی
 به گفته او اگر با انجام اقدامات گفته شده خونریزی بند نیامد، بیمار باید به پزشک مراجعه کند تا علت دقیق خونریزی مشخص و درمان لازم انجام شود.
 گذاشتن تامپون در بینی به نحوی که کل سوراخ بینی را پر کند از درمان هایی است که معمولاً برای جلوگیری از خونریزی بینی انجام می شود، در این حالت پزشک باندی با طول بلند و آغشته به پماد را وارد سوراخ بینی می کند، وجود این باند سبب می شود به ناحیه خونریزی فشار وارد شده و خونریزی متوقف شود، معمولاً پزشکان این تامپون ها را بعد از ۴۸ ساعت از بینی خارج می کنند.
 این متخصص گوش، حلق و بینی در ادامه می افزاید: چنان چه مویرگ های متعددی عامل خونریزی باشند باید از کوتر شیمیایی استفاده شود، با استفاده از این روش با کمک نیترات نقره حرارت بالایی در منطقه به وجود آمده و در نتیجه آن، منطقه مورد نظر دچار سوختگی شده و زخمی می شود، با گذشت زمان و صبوری بیمار، زخم بتدریج خوب شده و خونریزی کاملاً بند خواهد آمد.
 در صورتی که خونریزی به وسیله یک رگ بزرگ و مشخص ایجاد شده باشد باید از «کوتر الکتریکی» استفاده کرد که در بین عوام به سوزاندن رگ معروف بوده و از دستگاهی شبیه هویه استفاده می شود و در نتیجه این کار نیز زخمی ایجاد می شود که پس از ۱۰ روز بهبود یافته و خونریزی کاملاً قطع می شود.
 لازم به ذکر است قرار دادن تامپون خلفی ممکن است با عوارض قلبی یا ریوی همراه باشد و از آن جایی که معمولاً افراد مسن نیاز به این درمان دارند، باید حتماً درمان مذکور در مراکز درمانی مجهز انجام شود.
 
 دلایل خونریزی لثه
آسیب‌دیدگی
خونریزی لثه ممکن است در اثر آسیب‌ دیدگی یا ترومای ناشی از ضربه، تمیز کردن لای دندان‌ها، اجسام خارجی، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بطور نامناسب ایجاد شود. آسیب‌ دیدگی همچنین ممکن است در اثر تحریک ناشی از اسیدها و مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، داروها، سفیدکننده‌های دندان و خوشبوکننده‌های دهان رخ دهد.
 اگر فرزندتان لثه‌ هایی دارد که به راحتی دچار خونریزی می‌شوند یا قرمز، متورم و حساس هستند، در این صورت احتمالاً دچار بیماری لثه است. بیماری لثه می‌تواند در اثر عوامل متعددی ایجاد شود اما اغلب مرتبط با بهداشت ضعیف دهان و دندان می‌باشد.
بیماری لثه دارای دو مرحله‌ی زیر است:
 التهاب لثه

یکی از دلایل اصلی خونریزی لثه تشکیل پلاک بر روی خط لثه است. این امر موجب التهاب و ورم لثه‌ها می‌گردد.

 پریودنتیت

پلاک‌ها به تدریج سخت شده و تبدیل به جرم می‌گردند. این امر سبب خونریزی بیشتر شده و می‌تواند منجر به نوع پیشرفته‌تری از بیماری لثه‌ها و استخوان‌ها شود که پریودنتیت نامیده می‌شود.

مسواک جدید
مسواک جدید با موهای سفت گاهی اوقات می‌تواند موجب خونریزی لثه‌ها شود. اگر به تازگی برای کودک خود مسواک جدیدی گرفته‌اید، موهای آن و میزان سفت بودن آن ها را کنترل کنید. همیشه باید برای فرزند خود مسواک نرم بگیرید زیرا این مسواک‌ها مانند مسواک سفت دندان‌ها را تمیز کرده در حالیکه فشار زیادی بر لثه‌ها و دندان‌ها وارد نمی‌کنند.
علاوه بر این، مطمئن شوید که فرزندتان با فشار زیادی دندان‌های خود را مسواک نمی‌زند زیرا می‌تواند موجب خونریزی و آسیب به لثه‌های حساس شود.
نخ دندان کشیدن
lاگر کودک به تازگی شروع به استفاده از نخ دندان کرده است، احتمالاً خونریزی جزئی وجود خواهد داشت. این امر به این دلیل است که شکاف‌ های عمیق در لثه‌ها به شدت حساس بوده و با تغییر نحوه‌ی نخ دندان کشیدن به راحتی آسیب می‌بینند. خونریزی لثه‌ها در اثر خونریزی معمولاً در کمتر از یک هفته برطرف می‌شود.
اگر فرزندتان به مدت بیشتر از یک هفته پس از شروع نخ دندان کشیدن، همچنان دچار خونریزی لثه باشد، وی را نزد یک دندانپزشک ببرید زیرا ممکن است نشان‌دهنده‌ی یک مشکل جدی‌تر باشد که نیازمند درمان است.
اختلالات خونی
خونریزی لثه همچنین می‌تواند در اثر وجود اختلالاتی در خون مانند اختلالات انعقاد خون و خونریزی، هموفیلی، سرطان خون و کاهش عامل انعقادی در خون رخ دهد.
اختلالات سیستمیک
خونریزی لثه ممکن است در اثر اختلالات سیستمیکی خاص مانند اختلالات کبدی، کلیوی و قلبی، بیماری‌ های عروقی و دیابت نیز ایجاد شود.
داروها و درمان‌ ها
خونریزی لثه همچنین می‌تواند ناشی از عوارض جانبی برخی داروها مانند رقیق‌کننده‌ های خون (آسپرین و هپارین) و داروهای ضد درد باشد. شیمی درمانی و پرتودرمانی نیز ممکن است منجر به خونریزی لثه شود.
خونریزی لثه‌ها همچنین ممکن است ناشی از دلایل زیر باشد:
  – عفونت دندان
  – عفونت لثه‌ها
  – اسکوروی
  – کمبود ویتامین کا

عوامل خطر
سابقه‌ی خانوادگی
بسیاری از کودکان بطور ژنتیکی استعداد ابتلا به بیماری‌ های لثه را دارند. آزمایش ژنتیک می‌تواند برای تشخیص زود هنگام چنین مشکلی پیش از بروز علائم بیماری‌ های لثه انجام شود. با این کار می‌توان از طریق اقدامات پیشگیرانه به حفظ دندان‌ها در وضعیت خوب کمک کرد.
رژیم غذایی نامتعادل
مصرف رژیم غذایی که فاقد مواد مغذی ضروری است می‌تواند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و توانایی بدن کودک برای مقابله با عفونت‌ها را مختل کند. از آنجایی که بیماری‌های پریودنتال (بیماری بافت‌های نگهدارنده دندان‌ها) اغلب با یک عفونت شروع می‌شوند، رژیم غذایی ضعیف می‌تواند موجب تشدید بیماری شود. علاوه بر این، در کودکان چاق احتمال ابتلا به بیماری‌های پریودنتال بیشتر است.

علائمی که ممکن است همراه با خونریزی لثه ظاهر شوند
  – بوی بد دهان
  – رنگ قرمز روشن یا قرمز مایل به صورتی لثه‌ها
  – حساسیت لثه‌ها به لمس
  – لق شدن یا افتادن دندان‌ها
  – درد یا زخم در دهان
  – مشکل در استفاده از ابزار ارتودنسی
  – پس رفتن لثه‌ها

  – التهاب لثه‌ها

 

علائمی که ممکن است نشان‌دهنده‌ی یک مشکل جدی باشند
در برخی موارد، خونریزی لثه ممکن است همراه با علائم دیگری باشد که نشان‌دهنده‌ی یک بیماری جدی هستند و باید بلافاصله مورد بررسی قرار گیرد.

ار خونریزی لثه داشته باشد عبارتند از:  خونریزی در هر جای دیگری از بدن

علائم جدی که ممکن است کودک در کنار خونریزی لثه داشته باشد عبارتند از:
  – غش کردن یا تغییر در سطح هوشیاری یا بی‌حالی
  – تب بالا
  – افتادن دندان‌ها

جرمگیری دندان

در صورت ابتلای کودک به نوع خفیف التهاب لثه، می‌توان آن را با جرمگیری حرفه‌ای و رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان درمان کرد. اما درمان بیماری لثه برای کودکان در صورتی که وضعیت بدتر شود ممکن است ضروری باشد که این درمان شامل جرمگیری، شست‌ شوی دهان، مصرف آنتی‌بیوتیک یا سایر داروها خواهد بود.

 

مسواک زدن ملایم دندان‌ها

مطمئن شوید که فرزندتان دندان‌ های خود را بصورت صحیح مسواک می‌زند. برخی کودکان دندان‌های خود را با فشار زیاد یا بصورت غلط مسواک می‌زنند که می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی لثه‌ها شده و آنها را مستعد ابتلا به عفونت کند.

 

استفاده منظم از نخ دندان
برای پیشگیری از بروز مشکلات لثه، به فرزندتان یادآوری کنید که استفاده‌ی منظم از نخ دندان بسیار مهم است. نخ دندان کشیدن تنها چند دقیقه طول می‌کشد.
داشتن رژیم غذایی متعادل
داشتن یک رژیم غذایی متعادل که غنی از ویتامین ث و کلسیم است می‌تواند روشی موثر برای کاهش خطر بروز بیماری‌های لثه باشد.
نوشیدن آب زیادlase9 – راههای مقابله با خونریزی در کودکان

فرزند خود را به نوشیدن مقدار زیادی آب بویژه پس از خوردن هر چیزی عادت دهید. این امر موجب می‌شود که ذرات غذا به دندان‌ها نچسبند و از تشکیل پلاک دندان جلوگیری می‌شود.

 

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ث
خوردن میوه‌های سرشار از میتامین ث از بروز مشکلات لثه مانند التهاب لثه جلوگیری می‌کند. میوه‌های غنی از ویتامین ث عبارتند از پرتقال، لیمو و غیره. همچنین می‌توانید به فرزند خود مکمل‌های ویتامین ث دهید. مصرف سبزیجات خام برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن نیز بسیار موثر است.

علاوه بر این، جویدن سبزیجات خام به بهبود گردش خون در لثه‌ها کمک کرده و از خونریزی لثه پیشگیری می‌کند.

 

غرغره کردن آب نمک

غرغره کردن آب نمک یکی از ساده‌ترین درمان‌های خانگی است که می‌توان برای جلوگیری از خونریزی لثه انجام داد.

 

چه زمانی باید به دنبال کمک‌های پزشکی بود
در شرایط زیر باید برای اقدامات پزشکی به دندانپزشک مراجعه کرد:
  – کودک دارای خونریزی مزمن لثه باشد.
  – خونریزی لثه حتی پس از درمان نیز ادامه پیدا کند.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − دو =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید