تربیت سیاسی کودک، توصیه‌های جدی اسلام به والدین

فارس: سید رضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور و سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، طی سخنانی با موضوع سیره نبوی در آموزش فرزندان در محیط خانواده، گفت: اگر پدر و مادر در دوران کودکی فرزنده به فکر آینده نباشند و آموزش‌های لازم را به او ندهند، در دوران بزرگی با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد لذا پدران و مادران باید از همان دوران کودکی به فکر آینده فرزندانشان باشند.

وی با بیان اینکه پدر و مادر باید با تربیت صحیح و منطقی، فرزندان را رشد داده و زمینه را برای اوج هرچه بیشتر آن‌ها آماده کنند، تصریح کرد: سعادت بسیاری از فرزندان از همین نقطه و با تربیت صحیح دست پدر و مادر رقم می‌خورد.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور یکی از وظایف پدر و مادر را آموزش آداب و اخلاق اجتماعی به فرزندان دانست و افزود: این حق فرزند بر پدر و مادر است که او را مؤدب بار بیاورد و آداب معاشرت را به او بیاموزد.
تقوی همچنین دوران کودکی و نوجوانی را مناسب‌ترین دوران برای تربیت فرزندان دانست و گفت: قلب کودک و نوجوان قلب پاک و آماده‌ای برای رشد دادن است است برای رشد کردن، لذا قبل از اینکه بدخواهان و دیگران بذر فاسد و مسمومی را در دل فرزند بریزند، باید پدر و مادر روی این قلب آماده کار کند تا این نهال زندگی را به شایستگی و زیبایی رشد دهد.
وی افزود: پیامبر به آموزش‌های متنوع و مختلف در خانواده توجه ویژه‌ای داشت و می‌فرمود فرزند بر گردن پدر سه حق دارد که همانا انتخاب نام نیکو، آموزش و پس از آن فراهم کردن وسایل زندگی مشترک و اسباب ازدواج برای اوست.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور با بیان اینکه سیره پیامبراینگونه بود که فرزندان را در ابتدا با مسائل اجتماعی آماده می‌کرد و می‌فرمود فرزندانتان را به نیکی تربیت کنید و آداب نیک را به آن‌ها بیاموزید، اظهار داشت: این آداب نیک همان رفتارهای اجتماعی است که انسان باید آن را به درستی انجام دهد.
تقوی یکی از آداب اجتماعی را سلام کردن ذکر و تصریح کرد: هیچ کس نتوانست در زندگی بر پیامبر اکرم(ص) سبقت سلام بگیرد و حتی پیش از آنکه کودکان به ایشان سلام کنند، پیامبر اعظم(ص) به آن‌ها سلام می‌کردند.
وی خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام، سلام کردن به کودکان را از سنت خود می‌دانست و می‌فرمود تا زنده هستم آن را ادامه خواهم داد.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور در ادامه سخنان خود تربیت عملی را موثرتر از تربیت زبانی عنوان کرد و گفت: پیامبر اسلام در اکثر موارد، با رفتار و کردار خود مسائل را به دیگران می‌آموخت.
تقوی همچنین با اشاره به توصیه پیامبر به احترام نسبت به بزرگترها، خاطرنشان کرد: پیامبر کودکان را به بازی‌های دسته‌جمعی تشویق می‌کرد و اصول رفتاری را در این بازی‌ها و مراودات دسته‌جمعی به آنان می‌آموخت.
وی در ادامه سخنان خود یکی از اولین وظایف پدر و مادر نسبت به فرزندان را آموزش قرآن به آن‌ها دانست و افزود: بایستی حداقل روخوانی قرآن به فرزندان آموزش داده شود.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور تصریح کرد: پیامبر توصیه می‌کردند که فرزندان را بر سه خصلت دوستی پیامبر، دوستی اهل بیت و قرائت قرآن تربیت کنید.
تقوی در ادامه سخنان خود به توصیه‌های پیامبر به والدین مبنی بر تعلیم نماز و آموزش مسائل حرام و حلال به فرزندان اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از توصیه‌های اسلام، آموزش مسائل سیاسی به کودکان است، گفت: امام صادق(ع) می‌فرمود قبل از اینکه منحرفان فرزندانتان را شکار کرده و آن‌ها را به انحراف بکشانند، آن‌ها را دریابید و با معارف دینی و احادیث اهل بیت عصمت و طهارت ،آن‌ها را از انحراف فکر و رفتار باز بدارید.
وی همچنین با اشاره به توصیه ائمه معصومین مبنی بر تعلیم خطبه صدیقه طاهره به فرزندان، اظهار داشت: این مسئله بدین سبب است که فرزندان، زیبایی‌های اسلام را در این خطبه دریافته و بیاموزند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور در پایان سخنان خود به توصیه پیامبر اکرم مبنی بر حساسیت پدر و مادر نسبت به حرف و شغل فرزندان اشاره کرد و گفت: پیامبر همچنین بر آموزش‌های رزمی فرزندان نیز تأکید می‌کرد و می‌فرمود جامعه اسلامی باید همواره در برابر دشمنان آماده باشد.

 

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − سه =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید