برنامه های تلویزیونی برای کودکان، نیاز به حساسیت بیشتر

شهرزاد: پروین شمشکی تهیه‌کننده با سابقه برنامه‌های کودک و نوجوان تاکید می‌کندحساسیت‌ها در ساخت برنامه‌های کودک از بین رفته و خیلی سطحی به آن نگاه می‌شود. در حالی که باید به بچه‌ها احترام گذاشت و برنامه‌های جذاب برایشان تهیه کرد.

پروین شمشکی، تهیه‌کننده درباره ضعف برنامه‌های کودک و نوجوان گفت: یکی از مسائلی که در حال حاضر زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد، بحث تهیه‌کنندگی برنامه‌های کودک و نوجوان است. به یاد دارم من سال ۱۳۵۳ بعد از دادن امتحان تهیه‌کنندگی و مصاحبه وارد سازمان صدا و سیما شدم و بعد از پذیرفته شدن در امتحان ورودی، در دوره‌های کارآموزیی تخصصی هم شرکت کردم. در آن زمان اگر قرار بود تهیه‌کننده‌ برنامه‌ای انتخاب شود، توانایی‌های او مورد محک قرار می‌گرفت که در زمینه کودک و نوجوان می‌تواند بهتر فعالیت کند یا بزرگسال؟ و بعد بر اساس آن برنامه به آنها داده می‌شد.

برنامه کودک، نیاز به حساسیت بیشتر دارد

وی در ادامه افزود: تهیه‌کنندگی کار راحتی نیست، اما در حال حاضر شاهد هستیم که افراد به راحتی وارد این شغل می‌شوند. گرچه تکنولوژی پیشرفت کرده و باید شاهد برنامه‌هایی به مراتب قوی‌تر از گذشته در زمینه کودک و نوجوان باشیم، اما این اتفاق نمی‌افتد. من یکی از مشکلات این عرصه را تهیه‌کننده می‌دانم، چرا که در مرحله اول تهیه‌کننده طراح اولیه یک برنامه کودک و نوجوان است.

این تهیه‌کننده باسابقه خاطرنشان ساخت: به یاد دارم وقتی برنامه “صندوق پست” را تهیه می‌کردم، چقدر همراه ایرج طهماسب و مابقی همکاران سعی می‌کردیم برنامه بسیار جذابی روی آنتن برود تا تاثیر لازم را بر کودکان بگذارد. در آن برنامه به جای اینکه پیام‌ها را مستقیم به بچه‌ها بدهیم، تلاش می‌کردیم کلاه‌قرمزی خودش در کنار آقای مجری (طهماسب) پی به اشتباهاتش ببرد تا برای بچه‌ها هم قابل هضم باشد. برای ساخت یک برنامه کودک باید به دکور، مجری، رنگ، تاثیر شخصیت‌ها، موسیقی و … خیلی توجه شود تا بتوانیم فرهنگ سازی کنیم.

شمشکی یادآور شد: یکی از وظایف برنامه‌ساز کودک شناخت مخاطب‌ است و تا زمانی که مخاطب کودک و نوجوان را نشناسیم، مسلماً برنامه‌ خوبی هم نمی‌توان ساخت. برنامه‌سازان قدیمی با ساده‌ترین وسائل یک برنامه کودک می‌ساختند. از سوی دیگر در برنامه‌های سعی می‌شد ادب به کودکان آموزش داده شود.

وی ادامه داد: خیلی‌ها به من می‌گویند هنوز هم  وقتی نوارهای برنامه‌های قدیمی کودک را برای بچه‌هایمان می‌گذاریم، خودمان هم همراه‌شان می‌نشینم و از دیدن برنامه لذت می‌بریم.

وی اشاره کرد: در حال حاضر در برنامه‌های کودک شاهد هستیم که زیاد ادب و احترام رعایت نمی‌شود، یا حتی برخی مواقع حرف‌های رکیک شنیده می‌شود یا فقط مجری‌ها بالا و پایین می‌رود. آموزش غیر مستقیم اهمیت زیادی دارد که باید مورد توجه برنامه‌سازان کودک هم قرار بگیرد. البته من در مقامی نیستم که کسی را مقصر بدانم، اما احساس می‌کنم حساسیت‌ها در ساخت برنامه‌های کودک از بین رفته و خیلی سطحی در نظر گرفته می‌شود. در حالی که باید به بچه‌ها احترام گذاشت.

این تهیه‌کننده با اشاره به مسابقه‌ای که ۱۶ سال پیش برای بچه‌ها با اجرای شهریاری تهیه کرده بود، گفت: به یاد دارم برای طراحی صحنه و دکور این مسابقه حساسیت زیادی داشتم تا مسابقه برای بچه‌ها هم جذاب باشد. وقتی گفتم دکور این مسابقه ۲۰ میلیون می‌شود، دوستان گفتند چرا این قدر گران؟ باید برای ساخت برنامه کودک و نوجوان هزینه کرد.

شمشکی درباره اینکه چرا در حال حاضر اکثر برنامه‌های کودک و نوجوان متن مناسب ندارد و طراحی دکور هم زیبا نیست، توضیح داد: همان طور که اشاره کردم تهیه‌کننده باید علاقمند به کارش باشد. وقتی کار برای او اهمیت زیادی داشته باشد برای تولید برنامه هم به سراغ کسانی می‌رود که سالها برای کودکان و نوجوانان کار کردند. مثلاً به سراغ نویسندگان خوب می‌رود. وقتی خشت اول درست گذاشته شود، مسلماً می‌توان منتظر یک نتیجه مطلوب باشیم.

پروین شمشکی تهیه‌کنندگی برنامه‌های “صندوق پست”، مسابقات “هوشیار و بیدار”، “کوشش جنبش ورزش”، “ورزش بازی شادی”، “بچه‌های مواظب باشید”، “السون و ولسون”، “نوروزی‌ها”، “مثل زندگی”، “خاله جون کوکب و غنچه”، “بیست” و … را در کارنامه دارد.

 

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − پانزده =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید