آموزش اعداد به کودکان، چگونه؟

آموزش اعداد به کودک نوپا
در رابطه با آموزش اعداد به کودکان ، روش تقریبا مشابهی بر پایه ی بازی وجود دارد. این روش ها همگی در جهت افزایش هوشیاری کودک نسبت به چیزهای اطرافش می باشد.

مراحل و گام ها
۱ . به کودکتان در حین بازی کردن به دقت نگاه کنید: بعد از مدتی متوجه خواهید شد که او شروع به تشخیص تفاوت میان اسباب بازی ها و همچنین رنگ ها ، سایز ها و شکل های متفاوت لوازم منزل می نماید. موقعیت های مناسب را برای توضیح هر یک از اعداد به کودک ، به چنگ آورده و در مورد آنها با او صحبت کنید.

۲ . یک پوستر از اعداد ۱ تا ۱۰ درست کنید. آن را با چسب روی دیوار اتاقی که کودکتان اغلب اوقات در آن بازی می کند ، بچسبانید. هر وقت که دیدید او توجهش نسبت به عددی جلب شده است ، با مراجعه به این پوستر ، درباره ی آن عدد به او توضیح دهید.
مثلا به او بگویید : (( ببین ، این جا دو  تا جعبه است و این جا ، سه تا فنجان آبی است . آیا در این جا یک جوراب قرمز می بینی؟ )) و در این حین به پوستر اشاره کرده و عددی را که در حال صحبت درباره ی آن هستید به کودک نشان دهید.

۳ . هر وقت که با کودکتان هستید یا با او بازی می کنید ، با صدای بلند اعداد را برای او بشمارید . زمانی که در حال چیدن اسباب بازی ها روی هم هستید ، آن ها موسیقی را با صدای بلند شمارش کنید . اگر در حال نواختن موسیقی هستید ، فواصل موسیقی را با صدای بلند برای او بشماریدو یا حتی در حین کشمش خوردن ، تعداد آنها را هر بار که یکی از آنها را در دهان تان می گذارید ، بشمارید.

۴ . در حمام نیز میتوانید با هم انواع بازی با اعداد را انجام دهید. از یک ظرف پلاستیکی و ملاقه یا بیلچه کوچک استفاده کرده و سطل را به وسیله آن ها از آب پر کنید ، هر بار که به کمک ملاقه یا بیلچه آب را در داخل سطل می ریزید ، با صدای بلند بشمارید.با کف ، حباب درست کنید و تعداد حباب ها را بشمارید. در حالی که انگشت های دست و پای کودکتان را میشویید ، تعداد آنها را بشمارید.

۵ . در هنگام رانندگی ، خرید کردن و قدم زدن با کودکتان ، هر وقت که به عددی برخوردید که در جایی نوشته شده ، آن را به او نشان دهید. با کمی دقت می توانید اعداد را در بیرون از خانه ، در هر کجا پیدا کنید و به کودکتان نشان دهید. اگر او نیز همین عمل را انجام داد ، حتما تشویقش کنید.

۶ . اسباب بازی هایی را برای او بخرید که رویشان عدد نوشته شده باشد. انواع پازل ها ، تلفن های اسباب بازی ، قالیچه های کوچک مخصوص بازی بچه ها ، کتاب ها و لوازم دیگری مانند این ها ، برای یادگیری اعداد بسیار مناسب هستند.در هنگام خرید اسباب بازی برای او علاوه بر جنبه ی سرگرمی به جنبه های آموزشی نیز توجه کنید. اسباب بازی هایی که کودک میتواند شکل و خمیدگی های اعداد را بر روی آنها لمس نماید ، میتوانند در شناخت تفاوت میان اعداد مختلف بسیار مفید باشند.

۷ . در مورد اعداد نوشته شده بر روی اسباب بازی ها ، به او توضیح دهید و یا حتی میتوانید یک بازی خیلی ساده و ابتکاری با آنها انجام دهید. مثلا با یک تکه ابر شکل اعداد مختلف را درآورید. آن را بالا بیندازید و با صدایی بلند نام آن عدد را فریاد بزنید. هر عمل شما که باعث جلب توجه کودک به تفاوت میان اعداد گردد ، قدرت تشخیص او را در تمایز میان اعداد بالا برده و به آن سرعت می بخشد.

توصیه های مفید
تلاش کودکتان را در شمارش و یادگیری اعداد به هر طریق مورد تشویق قرار دهید. به خاطر داشته باشید که او در حال یادگیری مهارتی جدید است . بر روی اشتباهاتش تکیه نکنید و از او خرده نگیرید.میتوانید از نوارهای ویدئویی آموزش اعداد برای کودکتان استفاه کنید. بعضی از آنها واقعا برای یادگیری عالی هستند.در حین نقاشی و یا رنگ آمیزی ، با رنگ شکل اعداد را برای کودکتان بکشید و نام آن عدد را برای او بگویید.

اگر کودک ، عددی را تشخیص داد اما اسم آن را اشتباه گفت ، گفته ی او را تصحیح کنید. میتوانید از جملاتی نظیر (( بله ، من یک ۴ می بینم . ( نه آن عددی را که کودک به آن اشاره کرد) تو خیلی خوب اعداد را پیدا کرده و به آنها اشاره می کنی)) استفاده کنید.کودک شما برای مدت طولانی نمیتواند حواسش را بر روی چیزی متمرکز کند. اگر می بینید که پس از مدتی ، میخواهد به سمت چیز دیگری برود و دیگر حواسش پیش شما نیست ، او را مجبور به ماندن و ادامه ی بازی نکنید.
سعی کنید همیشه در حین بازی کردن با او ، کودک را درگیر آموزش نکنید. اگر او را مجبور به نشستن و گوش دادن به آموزش اعداد کنید ، فقط باعث کلافگی خود و کودک خواهید شد.

اگر می بینید در هنگام ارتباط برقرار کردن با کودک ، او بیش از حد بی قراری می کند و یا خیلی زود عصبانی و کلافه می شود ، بهتر است با پزشک کودکتان در این زمینه مشورت نمایید.
برای آموزش مفاهیم پایه ای ریاضی به کودک ، از عروسک های نسبتا بزرگ پلاستیکی با رنگ های جذاب و گیرا استفاده کنید. این گونه اسباب بازی ها با شکل های حیوانات مختلف ، بهترین وسیله برای سرگرمی و یادگیری هستند.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + سه =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید