پایین آوردن تب کودک، درمان در طب سنتی

تب، واکنش دفاعی بدن در مقابل برخی بیماری ها می باشد. موقعی ما به تب نوزاد خود پی می بریم که حس کنیم نوزاد داغ تر از همیشه به نظر می رسد. برای اطمینان از تب باید از دماسنج های مخصوص استفاده کرد. دمای بدن کودک زیر ۲ سال از راه زیر بغل بوسیله دماسنج‌های دهانی (به مدت ۵ دقیقه) اندازه گیری می‌شود. دمای بیش از ۳۸ درجه زیر بغل، تب تشخیص داده می‌شود. پایین آوردن تب بسیار مهم است. در ادامه به ارایه راه حل‌های مفیدی که در طب سنتی به آن ها اشاره شده است، می پردازیم:

محلول سرکه

آبی را که ۷ بار جوشیده باشد را با مقداری سرکه به نسبت ۵ به ۱ مخلوط کنید.(سرکه ۱ واحد، آب ۵ واحد) و سپس آن را با گرداندن ظرفی در ظرف دیگر سرد کنید. سپس دستان کودک را در این محلول قرار دهید . می‌توانید پارچه‌ای را آغشته به این محلول کرده و بر کف پای کودک قرار دهید. بعد از خشک شدن پارچه دوباره آن را با این محلول خیس کنید.

عسل

عسل رقیق شده در آب یا شیر کم چرب را صبح ناشتا به کودک بدهید.

کاسنی با روغن بنفشه

به عقیده پزشکان طب اسلامی بهترین درمان تب استفاده از کاسنی تازه است. برای این منظور، روغن بنفشه را با کاسنی تازه و له شده مخلوط کرده و بر پیشانی بچه قرار دهید. در صورت نبود کاسنی، از پودر خشک شده آن استفاده کنید.

سیب

استفاده از سیب (دعائم الاسلام، نعمان، ج۲ ص ۱۴۸) و سنجد در درمان تب مفید است. بهتر است از سیب کال به رنگ سبز استفاده شود. هم چنین می‌توانید از آب سیب در شب استفاده کنید. میزان مصرف آب سیب در کودکان ۶ ماه به بالا، دادن سه ‌قاشق غذا خوری خوری در سه‌ وعده، در کودکان بزرگتر از دو‌سال سه استکان در ۲۴ ساعت و در بزرگسالان دو لیوان در ۲۴ ساعت است.

هم چنین می توانید به کودک سویق سیب بدهید. سیب را ورق ورق کرده، خشک کرده و آسیاب کنید. پودر آن را تفت دهید. سویق سیب در درمان تب بسیار مفید است.

لباس کودک

لباس‌های کودک را کم کنید.

مخلوط حنا با سرکه

مقداری حنا را با سرکۀ طبیعی (سیب یا انگورعسکری) مخلوط کرده بگونه‌ای که نه سفت باشد و نه شُل، و سپس در کف هر دو پا در قسمت گودی آن بگذارید. (به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه) بعد از این زمان کف‌ِپاها را با آب‌سرد بشویید. توجه: کف‌ پا بعد از مدت تعیین شده باید شسته شود و الا دمای ‌بدن به شدت کاهش می‌یابد.

عناب

عناب بخورید. ( مکارم الاخلاق، ص۱۷۵) عناب بهترین میوه در درمان بیماری‌ها از جمله تب دانسته شده است.

پیاز

پیاز را به مقدار زیاد در غذای کودک خود بگنجانید. (الکافی، ج۶، ح۲)

گوشت کبک

در غذای کودک از گوشت کبک استفاده کنید. در درمان تب، حتماً باید گوشت را به صورت کبابی مصرف کنید. برای این منظور گوشت را روی زغال کباب کرده و به کودک بخورانید.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید