تغذیه و چاقی کودکان، شش اعتقاد در این مورد

با توجه به گزارش مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری، نرخ چاقی کودک امروز در مقایسه با ۳۰ سال پیش دو برابر شده است. بسیاری از والدین در مورد علت چاق شدن بی‌وقفه‌ی فرزند خود هیچ نوع اطلاعاتی ندارند.

انتخاب غذای سالم با اینکه از چاقی کودک جلوگیری می کند اما کار سخت و گیج‌کننده‌ای است. با گشت و گذاری ساده در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها، می‌توان به این نکته دست یافت که محصولاتی نیز که طبق تبلیغات ارائه شده، از مواد اولیه‌ی سالم تهیه شده‌اند پس از مصرف باعث چاقی می‌شوند. به‌همین سبب، مسئله‌ی انتخاب غذای واقعی و سالم بسیار سخت و پیچیده است. در هنگام انتخاب غذای سالم‌ برای فرزند خود، بهتر است به اعتقاداتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود توجه کنید:

اعتقاد ۱: غذاهایی که دارای برچسب “رژیمی”، “فاقد قند” و “ارگانیک” هستند، انتخاب‌های سالمی به شمار می‌روند.

بسته بندی و برچسب‌های محصولات غذایی ممکن است شما در مورد انتخاب غذای سالم به اشتباه بی‌اندازند. هنگام انتخاب غذا برای کودک در حال رشد، بسیار ضروری است که غذاها را به طور کلی بررسی کنید. به عواملی مانند سدیم، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، ارزش غذایی و کالری توجه کنید. تمامی این موارد نقش مهمی در میزان سلامت غذا ایفا می‌کنند.

سدیم حتی در میان کودکان نیز می‌تواند منجر به ایجاد فشار خون بالا شود. در کودکانی که اضافه وزن دارند، کاهش میزان مصرف سدیم می‌تواند بر کاهش احتمال وقوع بیماری‌های قلبی در آینده تاثیر بسیاری داشته باشد. شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیز که باعث خوردن غذای بیشتر می‌شوند مصرف کالری را در نهایت بسیار افزایش می‌دهند. هم‌چنین، کودکان در حال رشد نیازمند مواد مغذی خاصی در غذای خود هستند. یک وعده‌ی غذایی با اندکی کالری بیشتر می‌تواند انتخاب سالم‌تری باشد اگر مقدار قابل توجهی از ویتامین آ، ویتامین ب، ویتامین ث، ویتامین د، آهن یا کلسیم را دارا باشد.

اعتقاد ۲: آب میوه‌ یکی نوشیدنی سالم است و ارتباطی با چاقی کودک ندارد

بسیاری از والدین معتقدند از آن‌جایی که میوه یک نوع خوراکی سالم به‌شمار می‌رود، آب‌میوه نیز برای کودک بسیار مفید و سالم است. اما این نوشیدنی شیرین با کالری بالا می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. برخی معتقدند که نوشیدنی‌ها غنی از ویتامین هستند و به‌همین دلیل از ارزش غذایی بالایی برخوردارند اما بهتر است به‌جای آب‌میوه، به کودک میوه‌ی تازه بدهیم که حاوی فیبر نیز هستند و در روند تولید آب‌میوه از بین می‌رود. کالری بیشتری که در آب میوه وجود دارد نیز کودک را سیر می‌کند و مانع از مصرف غذاهای جامدی می‌شوند که حاوی فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم هستند.

اعتقاد ۳: غلات بهترین گزینه برای مصرف در وعده‌ی صبحانه است

غلات و غذاهای مخصوص صبحانه برای کودکانی که مدرسه‌شان دیر شده است گزینه‌ای آسان و خوش‌مزه‌ به‌شمار می‌رود. اما بدانید که بسیاری از این غذاهای صبحانه‌ی حاوی غلات، دارای قند فراوانی هستند. معمولا در هنگام مشاهده‌ی تبلیغات این گونه غذاهای صبحانه، مشتری در مورد مواد اولیه و مقدار ویتامین‌ها و غلات سالم موجود اشتباه می‌کند. اما ممکن است میزان قند بالا در این محصولات غذایی، ارزش اصلی آن‌را کاهش دهد. گلوکز اضافی می‌تواند باعث بالا رفتن سریع قند خون و مصرف کالری بیشتر شود. بهتر است با دقت برچسب‌های ارزش غذایی این نوع محصولات را بررسی کنیم تا بتوانیم سالم‌ترین گزینه را انتخاب کنیم. باید به واژه‌های مربوط به قند بسیار توجه کنید. شیره‌ی قند یا ملاس آلی، عسل زنبور و قند آلی نیشکر می‌تواند والدین را در مورد سالم بودن محصول غذایی گول بزند. گزینه‌های بهتر در مورد انتخاب وعده‌ی صبحانه شامل میوه، ماست کم‌چرب، تخم‌مرغ، و بلغور جو است. انرژی لازم را با این غذاها برای کودک فراهم کنید بدون آن که وزن‌شان افزایش یابد.

اعتقاد ۴: نان گندم کامل، نان سالم است

برخلاف آن‌چه که مردم تصور می‌کنند، تفاوت کمی میان نان سفید و نان گندم کامل وجود دارد. هر دو حاوی گلوکز زیاد هستند که در جریان خون به یک نوع شکسته می‌شوند. این امر نه تنها باعث چاقی کودک می‌شود بلکه به مشکلات جدی‌تری همچون دیابت نیز منجر می‌شود.

اگر روی بسته‌بندی نان، نوشته شده است “گندم کامل”؛ بدین معنا نیست که این نان حاوی مواد لازم و ضروری برای بدن کودک است. نان گندم فرآوری شده تقریبا خالی از فیبر است. در هنگام خواندن برچسب‌های بسته‌بندی نان دقت کنید و تمامی مواد موجود در آن‌را کامل بخوانید. حتی این جایگزین‌های غذایی سالم نیز باعث افزایش سطح گلوکز در بدن کودک می‌شوند.

اعتقاد ۵: ماست منجمد یک گزینه‌ی سالم برای دسر است

ماست منجمد می‌تواند جایگزین سالم‌تری نسبت به بستنی باشد اما این به معنی آن نیست که بهترین گزینه همین است. اگرچه بیشتر ماست‌های منجمد کم‌چرب هستند، اما باز هم حاوی کالری بسیاری بالایی هستند. یک فنجان بزرگ ماست منجمد استاندارد حدود ۳۸۰ کالری و ۷۶ گرم قند دارد. بیشتر بچه‌ها دوست دارند روی ماست خود، یک خوراکی شیرین هم بریزند که همین موضوع چاق‌کنندگی ماست را نسبت به بستنی بیشتر می‌کند. افزودن دانه‌های شیرین، شکلات و شربت‌های مصنوعی منجر به افزایش سطح قند مضر در بدن می‌شود. در عوض، ماست منجمد کم‌چرب را با میوه به کودک بدهید. میوه می‌تواند ماست را شیرین کند و قند مضر و غیرضروری نیز به آن نمی‌افزاید. هم‌چنین، سعی کنید هر‌بار ماست را در ظرف کوچک سرو کنید تا کالری اضافی به کودک نرسد.

اعتقاد ۶: چیپس سبزیجات جایگزین سالمی برای چیپس سیب‌زمینی است

میزان کالری این میان‌وعده معمولا با کالری چیپس سیب‌زمینی برابری می‌کند و می‌تواند منجر به اضافه وزن نیز بشود. مواد مغذی که در سبزیجات تازه وجود دارند در روند تبدیل به چیپس از بین می‌روند. سعی کنید به طور کلی این نوع چیپس‌ها را نیز کنار بگذارید و میان وعده‌های سالم سبزیجات را در خانه تهیه کنید. کلم پیچ پخته شده به همراه کمی نمک و روغن زیتون مانند چیپس سیب زمینی است اما سالم است و سلامت کودک را به خطر نمی‌اندازد.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 5 =

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید