شهرزاد: در ویژه نامه موسیقی جای حرف های بالا ترین مسوول مرتبط با رخداد های موسیقیایی و هنری کشور خالی بود و به همین دلیل به سراغ محمد حسین ایمانی خوش خو معاون هنری وزیر ارشاد رفتیم و ایشان نیز با لطف پاسخگوی سوال های ما شدند. جایگاه موسیقی و اهمیت آن در نزد این مجموعه و برنامه هایی که برای بهتر شدن وضعیت تولید و اجرا های هنری در نظر دارند، عمده این گفتگوی کوتاه است که از نظرتان می گذرد.
– آقای ایمانی، هنر کودک و نوجوان به ویژه موسیقی در برنامه ریزی ها و سیاست های معاونت هنری وزارت ارشاد چه جایگاهی دارد؟
امروزه ثابت شده است که هنر علاوه بر کارکردهایی خود می تواند در حوزه های دیگری نیز بهره گیری شود به ویژه در حوزه کودک و نوجوان و جوان باید نگاه ویژه ای بشود.
بر همین مبنا معاونت هنری وزارت ارشاد هم نگاه ویژه ای به بحث هنر برای این گروه سنی دارد و بخش های تخصصی ما برنامه های مشخصی را برای بچه ها درنظر دارند.
در حوزه نمایش؛ نقطه عطفش در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است که سال به سال در حال انجام و رشد کمی و کیفی است. با تشکیل دبیرخانه و تعیین دبیر برای سه سال درشهر اصفهان ، شاهد هستیم که این جشنواره سالانه از قوت بیشتری برخوردار است.مقوله های مختلف اجتماعی و فرهنگی در دستورکاراین جشنواره قرار می گیرد تا تئاتر تنها برای سرگرمی بچه ها نباشد، بلکه وسیله ای شود برای طرح مباحث مهمی که کودکان و نوجوانان در معرض آنها قرار بگیرند.همچنین کارهای خاص کودکان و نوجوانان در تهران و شهرستان ها مورد حمایت قرار می گیرد و مخاطبان اصلی آنها نیز استقبال خوبی به عمل می آورند.
– و در حوزه موسیقی…
در حیطه موسیقی هم همین گونه است و ما معتقدیم که موسیقی می تواند یکی از ابزار های کمک آموزشی برای شرایط سنی خاصی باشد چرا که درآن شرایط سنی بخش های آموزشی نمی تواند به تنهایی مفید و موثر واقع شوند .البته باید موسیقی علمی باشد در این راه ما یک ارتباط خاص با آموزشگاه های موسیقی داریم که برای کودکان کار می کنند .
از این مجموعه ها هم حمایت کرده ایم و برای اجرای کنسرت های ویژه بچه ها حتی حمایت مالی داشتیم و در سال گذشته چندین اجرا را در تالار وحدت و برای اولین بار در شیراز شاهد بودیم. تلاش ما در این برنامه ها این بود که حرکت های انجام شده را از شکل خود جوش در آورده و به آن جهت دهی کنیم که ذهن کودک در چارچوب علمی قرار بگیرد و به سمت رشد و تعالی پیش برود.
در حوزه تجسمی نیز ما این برنامه را داریم و به شکل خاص تصویر گران کتاب کودک را در بخش تخصصی حمایت و شناسایی می کنیم تا در جشنواره ها و بینال ها شاهد حضورشان باشیم و با تشکل هایی که در حیطه تصویر سازی کتاب کودک و نوجوان کار می کنند همکاری می کنیم.
در همین مورد هم آموزشگاه آزاد هنری برای این کار دوره های خاصی برای این رده سنی را برگزار می کنند که دانش آموختگان این رشته در مسابقاتی به رقابت پرداخته و توانایی خود را آزمایش می کنند.
در نهایت تلاش ما این است که در چهار حوزه موجود در معاونت هنری با نگاهی حتی گذرا نمونه های شاخصی از فعالیت های هنر کودکان را ارائه کنیم و داشته باشیم.
در برنامه های چون جشنواره موسیقی فجر جایی برای اجرای برنامه های خرد سالان و نوجوانان و نیز رقابت نوازنده های این رده دیده شده است؟
لین جشنواره با تعریف و جایگاهی که دارد شاید نتواند بخشی را به کودکان اختصاص دهد با توجه به بین المللی بودن و حضور گروه های حرفه ای و تعریفی که از آن شده و انتظاری که می رود این امر میسر نیست.همانطور که گفتم از گروه های موسیقی کودکان در هر جایی استفاده می کنیم. اگر بتوانیم این گروه ها را در آینده بیشتر و بهتر کشف و دسته بندی کنیم حتی می شود به برگزاری مسابقات تخصصی در سطح کودکان فکر کرد و آن را به شکل مستقل برگزار کرد.
با توجه به توجه شما به آموزش صحیح از دوران کودکی و دغدغه شما برای بالا رفتن غنای موسیقیایی چرا شاهد هستیم که در نمایشگاه موسیقی که اخیرا در سالن حجاب برگزار شد و بیشتر اهالی موسیقی در آن حاضر بودند در سخنرانی ها و کارگاه ها و نیز غرفه ها سهم کودکان ناچیز بود.
نمایشگاه سال اول خود را پشت سر می گذاشت و انتظار نداشتیم نمایشگاه کاملی برگزار شود. برای اولین گام یکی از آموزشگاه های خاص کودکان را دیدیم که حضور داشت و به اجرای سمبلیک پرداخت.این آموزشگاه به عنوان یک نمونه موفق بود و یقینا با حضور آن پیامد های مثبتی شاهدیم. کما اینکه تولیداتی را از سوی شرکت های موسیقی شاهد بودیم. علاوه بر این ها به فکر تولید جزوه ها و محصولاتی به زبان ساده هستیم.
آیا حمایت از ناشران نشریات موسیقی و کتاب های تخصصی برای این رده سنی هم در نظر گرفته شده است؟
یقینا بسیاری از ناشران این توقع را از ما دارند که از آنها حمایت کنیم و بتوانند سر پا باشند . ما هم این قول را می دهیم که این امکان را فراهم کنیم و بگذاریم تا این تلاش ها به بار بنشیند.
وضعیت موسیقی کودک و ترانه هایی را که برای آن تولید می شود را چطور می بینید؟
به نظر می رسد که تولیدات خوب خیلی کم است و با توجه به جمعیت این قشر سنی و علاقه ای که برای شنیدن موسیقی وجود دارد تولیدات ما جوابگوی مخاطبان نیست و کم هستند کسانی که در این حوزه کار می کنند و کارشان دیده نمی شود. باز هم باید بگویم که در این مجموعه به روی انها هم باز است و می توانند از کمک و حمایت ما مطمئن باشند.
حرف آخر…
هنر کودک بخش مهمی است و دستگاه های مختلفی هستند که باید با هم کار کنند و نباید بگوییم که تنها کار یک وزارتخانه است. مخصوصا آموزش و پرورش می تواند خیلی راه گشا باشد.اگر این همکاری ها صورت بگیرد می توانیم شاهد باشیم بسیاری از معضلات آموزشی ما مرتفع می شود و می توانیم دانش آموزانی شاداب تر و سر زنده تر را ببینیم.
منبع : niniha
[ad_2]