خصوصیات کودک دو ساله، آنچه باید بدانید

کودک از عمل برگشت بی خبر است یعنی اگر دو لیوان نسبتاً مساوی آب را در مقابل او بگذارید و مقداری از این آب را به لیوان دیگر بریزید متوجه می شود که کم و زیاد شده؛ اما اگر در برابر چشم هایش یکی از لیوان های آب را در یک لولۀ آزمایش باریک خالی کنید و دیگری را در تشت بریزید و بپرسید کدام آب بیشتری دارد، به لولۀ آزمایش اشاره خواهد کرد.

اولاً به دلیل این که بلندی را بزرگی و بیشتری می بینند و دوم متوجه عمل بازگشت نیستند که اگر در دو لیوان اب بریزیم همان مقدار است.

بهانه گیری کودک در رابطه با این که این بستنی را می خواهم و یا چرا آن بیسکویت را شکستی، به این دلیل است که از نظر او مقدار بیسکویت یا بستنی کم شده است.

  مفهوم عدد و زمان

کودک آهسته آهسته با مفهوم عدد آشنا می شود؛ عددِ بسیار مهم برای کودک ۲ است. چون برای اولین بار متوجه می شود ۲ تکرار است و اعداد دیگر برای او نامفهوم است. مفهوم اعداد تا ۶ یا ۷ سالگی برای او مبهم است و به خاطر همین عدمِ فهم عدد، با زمان نیز مشکل دارد یعنی اگر  به او بگوییم ۵ روز دیگر چنین می کنم، ۵ روز برای او هیچ مفهومی ندارد حتی یک ساعت یا ده روز.

در کنار همین حالات می توان حالاتی را به او فهماند (مانند مفهوم زمان)، یعنی می توانیم به او بگوییم که: کارهایت را انجام می دهی، حمام می روی و بعد می روی خانۀ مادربزرگ. این طور تا حدی با مفهوم زمان آشنا می شود.

  شروع به کار و عملکرد حافظۀ کودک

– از حدود یک سالگی حافظۀ کودک شروع به کار می کند. کودک از ۱۸ ماهگی کار شما را می گوید و انجام می دهد. کودک از این به بعد به خاطر می آورد و به خاطر این به خاطر آوردن است که جهان را طوری دیگر می بیند. کودک در آغاز جهان را به صورت عکس می بیند و آهسته آهسته در کنار هم قرار دادن، از ارتباط آنها خبردار می شود.

– درست است که از دیدن تفاوت پرتاب توپ و یک فنجان متعجب می شود و می خندد اما شکستن فنجان می تواند موجب غم و ناراحتی و گریه او شود. او می خواهد تجربیات خود را به عنوان تجربه، قاعده و قانون مشابهی در موارد مختلف بیازماید.

– اگر آلبوم عکس را باز کنیم، او نام افراد را می تواند با زبان اشاره بازگو کند و فرصت پیدا می کند که از درک و آگاهی خودش لذت ببرد.

– اگر به کودک دو ساله بگویید این ظرف را به اتاق دیگر ببر، می تواند ، اما اگر بگویید از آن اتاق نیز اسباب بازی را بیاور نخواهد توانست، چون توانایی نگهداری ۲ یا ۳ فرمان را در ذهن خود ندارد. پس سطح توقع و انتظار ما باید متناسب با امکانات او باشد.

 اسباب بازی

اسباب بازی هر چقدر ساده تر باشد و مختص یک کار باشد بین سن ۲ تا ۳ سالگی برای کودک مفیدتر و مناسب تر است. اسباب بازیِ پیچیده ای که برای فهم آن نیاز به آموزش است برای این سن مناسب نیست و شاید آزار ببیند. به همین جهت بازی با ماسه کنار دریا یا گِل بازی بیش از هر اسباب بازی دیگری برای او لذت دارد و او را کمک می کند. به خصوص ساختن خانه و برج با میل خودش و بعد تخریب آن بسیار سودمند است.

– کودک برای استفاده از اعضای خودش پله نوردی را دوست دارد و حتی از مبل نیز بالا می رود چون سبب قدرت اوست؛ پس هر نوع فعالیت کودک باید مورد حمایت و تشویق قرار گیرد.

– در حین لباس پوشیدن، خواندن و آواز خواندن می تواند به او کمک کند که احساس لذت و رضایتی را برای او موجب شود. ارتباط فیزیکی و بوسه زدن سبب لذت کودک و امنیت او است.

 سوق دادن کودک به کتاب خواندن

– کودک اگر پرسشی کرد که جواب مشخص نداشت یکی از جواب ها این است که گفته شود: شاید در کتابی که می خوانیم یا شب می خوانیم، می توانیم به جواب برسیم. سوق دادن کودک به کتاب خواندن می تواند سبب بالا بردن انگیزۀ او برای کتابخوانی در آینده شود.

– بعد از دو سالگی از کودک بخواهیم کتاب را ورق بزند و افراد و داستان ها را ترجیحاً نشان دهد و در خواندن کتاب همراهی کند. کودک را از حدود ۳ سالگی حداقل ماهی یک بار باید به کتاب فروشی برد و کم کم  او را با فرهنگ کتابخوانی آشنا کرد.

– کودک در این سن و سال دست به خیال پردازی می زند و تخیل قوی دارد؛ حتی داستان خیالی برایتان می گوید و یک ماجرای کوچک را بزرگ می کند. شما باید مشتاقانه بشنوید، حتی از او سؤال کنید تا دریابد پرسش و پاسخ و بحث چیز خوبی است و نه اینکه فقط در هنگام مشاجره کاربرد دارد.

با مفهوم علیت نیز آشنا می شود. مفهومی که در هشت ماهگی آموخته بود، دوباره تجربه می کند. مایل است چراغ ها را خاموش و روشن کند. حتی تلویزیون را. به علت علیت و آزمایش دوست دارد کنترل اوضاع را در اختیار بگیرد.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید