آزمون علمی مقطع ابتدایی، حذف شد؟

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری همچون ممنوعیت آزمون در دوره ابتدایی و تصمیم‌گیری برای امتحانات پایه دوازدهم و انعقاد تفاهم نامه با بنیاد برکت برای ساخت مدرسه  همراه بوده است.

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به بیان مسائل و مشکلات آموزش و پرورش اشاره کرد و درمورد مطرح شدن موضوع استیضاح گفت: ۲۵ میلیون ذینفع به طور مستقیم در ارتباط با آموزش و پرورش هستند علاوه بر آن به جهت این گستردگی ذینفعان همواره ذره بین‌های بسیاری بر آموزش و پرورش وجود دارد.

وی ادامه داد: مطرح شدن استیضاح خیلی جدی نیست و با تعاملی که با نمایندگان داریم برطرف خواهد شد و امیدواریم به طور کلی استیضاح درباره مسائل عمیق آموزش و پرورش مطرح شود.

وزیر آموزش و پرورش درخصوص نحوه عملکرد مدارس در حیطه تعلیم و تربیت دانش آموزان عنوان کرد: دانش آموزان در مدارس راحت نیستند ومتاسفانه در مدارس مفاهیمی را آموزش می‌دهیم که خارج از مدرسه برای دانش آموزان مورد نیاز نیست، باید مبانی درسی در مدارس ما، نیاز‌های فردی و اجتماعی دانش آموزان باشد.

بطحایی از تصمیم جدی در آموزش وپرورش برای کاهش استرس دانش آموزان ابتدایی خبر داد و گفت: برگزاری هرگونه آزمون در دوره ابتدایی و تدریس کتاب کمک آموزشی اکیدا ممنوع است و برای مدارس تیزهوشان و خاص در پایه هفتم آزمون برگزار نمی‌کنیم که البته برای این مصوبه فشار‌های زیادی پیش رو داریم و افرادی که منافعی در این برنامه‌ها دارند به سادگی با این موضوع کنار نمی‌آیند.

احتمال کاهش دروس نهایی پایه دوازدهم

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه اظهار کرد: سال آینده گرچه پیش دانشگاهی حذف می‌شود، اما در پایه دوازدهم حدود ۹۰۰ هزار دانش آموز داریم، در حالی که پیش از این، تعداد این پایه ۴۳۰ هزار نفر بوده که این امر نشان از افزایش ۲ برابری جمعیت دانش‌آموزی است، همچنین پایه دوازدهم زمان آموزشی ۳۵ ساعته دارد که نسبت به پایه‌های دیگر افزایش حدود ۵۰ درصدی دارد.

وی بیان کرد: در مجموع تغییرات برای سال آینده اگر همه معلمان پیش دانشگاهی به پایه دوازدهم بیایند، ۱۵ هزار نیرو تامین شده، اما به ۳۰ هزار معلم نیاز داریم.

معاون آموزش متوسطه از احتمال کاهش دروس نهایی در پایه دوازدهم خبر داد و بیان کرد: نکته بعدی در مورد ساماندهی پایه دوازدهم مورد توجه بوده و از شورای پذیرش دانشجو وقت گرفتیم تا کنکور به دهه سوم تیرماه منتقل شود که از ۲۰ خرداد تا ۲۰ تیرماه فرصتی برای دانش آموزان و آمادگی برای کنکور وجود داشته باشد، چرا که مساله سوابق تحصیلی در سال ۹۸ تاثیر قطعی خواهد داشت، اما این مساله در سال ۹۷ فقط محدود به تاثیر مثبت است.

افزایش سهم آورده دولت برای خیرین مدرسه ساز در سال ۹۷

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در بودجه سال ۹۷ سهم آورده دولت برای مشارکت با خیرین افزایش یافته است و مقرر شده تا به ازای ۵۰ درصد سهم خیرین در مدرسه سازی ۵۰ درصد باقیمانده توسط دولت پرداخت شود که سال گذشته به دلیل مشایی مالی سهم دولت با تخصیص ۲۰ درصدی به آموزش و پرورش رسید.

وی افزود: این رقم با منبع پرداخت خوب و حدود سیصد میلیارد تومان برای سال ۹۷ پیش بینی شده است که غیر از منابع بخش عمرانی است.

حذف آزمون دوره ابتدایی استعداد‌های مغفول دانش آموزان را احیا می‌کند

عباسعلی باقری مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران درباره حذف آزمون از دوره ابتدایی اظهار کرد: وجود آزمون‌های متعدد در دوره ابتدایی باعث صدمه زدن به دانش‌آموزان در این مقطع تحصیلی می‌شد و فرصت کودکی را از آن‌ها می‌گرفت، چرا که بخش اعظم وقت دانش‌آموزان به جای کسب مهارت‌های زندگی صرف تست‌زنی می‌شد.

وی ادامه داد: حذف این آزمون‌ها از دوره ابتدایی باعث می‌شود تا دانش‌آموزان مهارت‌های دیگر خود نظیر مهارت‌های زندگی و هنری را تقویت کنند و چنانچه دانش‌آموزی تمایل به فعالیت‌های علمی بیشتری داشته باشد، می‌تواند در پایه نهم آمادگی علمی لازم را کسب کرده و برای شروع متوسطه دوم مدارس تیزهوشان را برای تحصیل انتخاب کند.

باقری با اشاره به اینکه دانش‌آموزان پذیرفته شده در آزمون‌های تیزهوشان را صرفا نمی‌توان به عنوان فردی تیزهوش دانست، گفت: اغلب این دانش آموزان مهارت‌های تست‌زنی را به خوبی تمرین کردند و در واقع افراد سخت‌کوشی بودند، چرا که صرفا آزمون‌های چهار گزینه‌ای نمی‌تواند تیزهوشی فرد را نشان دهد.

شهریه سال تحصیلی آینده مدارس غیر دولتی سامانه‌ای می‌شود

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی درباره وضع الگوی شهریه برای سال تحصیلی آینده اظهار کرد: انعقاد قرارداد برای شهریه بین مدیر و اولیای دانش‌آموزان در قالب سامانه خواهد بود و نظارت‌های مستمری بر این کار خواهیم داشت حتی در مناطق بازرس مقیم در نظر گرفته شده است، علاوه بر آن شماره‌هایی برای پیگیری و ارزیابی عملکرد مدارس تعبیه شده است.

وی درباره رسیدگی به وضع مدارس هیئت امنایی گفت: برای کیفیت‌بخشی این مدارس کارگروه‌هایی در نظر گرفته‌ایم تا در کنار فرآیند کمی بهکیفیت این مدارس هم توجه شود؛ این کارگروه‌ها اکنون در حال بررسی وضع مدارس هستند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی یادآور شد: با توجه به مصوبه اخیر آموزش و پرورش ورود مؤسسات علمی به بهانه برگزاری آزمون در مدارس ممنوع اعلام می‌شود و ساز و کار‌هایی برای این ممنوعیت در نظر گرفته شده است.

انتظار مجلس از آموزش و پرورش برای پرداخت معوقات خرید خدمات آموزشی

اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره وضع معلمان طرح خرید خدمات آموزشی و پرداخت معوقات آن‌ها اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌هایی که داشتیم قرار بر این است تا پیش از عید معوقات این گروه از معلمان پرداخت شود و از آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم تسویه حساب با این گروه از معلمان را در دستور کار خود قرار دهند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: مدیریت نیروی انسانی در آموزش و پرورش باید به دور از مسائل سیاسی و نگرش‌های شخصی باشد و مسئله حاکمیتی بودن این نهاد تعلیم و تربیت که همواره در برنامه‌های این وزارت خانه جاری شود.

وی با اشاره به اینکه با گسترش این طرح طبق شرایط فعلی معلمان موافق نیست، یادآور شد: برای تأمین نیروی انسانی در آموزش و پرورش می‌توان از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه شهید رجایی و نخبگان سایر دانشگاه‌ها بهره گرفت.

راه شناسایی استعداد‌ها تست زنی نیست

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در مورد کارایی طرح شهاب عنوان کرد: این طرح با هدف شناسایی استعداد‌های برتر همه دانش آموزان است و با توجه به تجربه خوبی که طی چند سال اخیر برای معلمان حاصل شده است قطعا به فرایند شناسایی استعداد‌های دانش آموزان در فضایی بدون استرس کمک خواهد کرد.

وی درباره روند اجرای این طرح افزود: طرح شهاب روندی حساب شده داشته و نمی‌توان گفت: پوشش آن کند بوده است و براساس شرایط مدارس سعی شده معلمان آموزش لازم را ببینند. گستره‌ای که اجرای طرح دارد و با توجه به سازوکار‌های تقویتی، شهاب جایگزین مناسبی برای شناسایی استعداد‌های برتر دانش آموزان خواهد بود.

معاون آموزش ابتدایی درباره نگرانی شناسایی استعداد‌های دانش آموزان تصریح کرد: خانواده‌هایی که فرزندان با استعداد برتر دارند باید به این موضوع توجه کنند که راه شناسایی این استعداد‌ها کلاس‌ها و موسسات علمی تست زنی نیست علاوه بر آن در دوره دوم متوسطه با توجه به آمادگی شرایط روحی دانش آموزان می‌توانند در آزمون‌ها شرکت کردند.

واکنش آموزش و پرورش به ماجرای تغییر کتاب‌های درسی

حجت الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: قشر متفکر جامعه باید متوجه این موضوع باشد که مشکلاتی در مدارس وجود دارد، اما نباید این مشکلات با بزرگنمایی برخورد شود.

وی به اظهارات معاون وزیر رفاه در مورد تغییر کتاب درسی اظهار کرد: از سالی که کتاب‌های درسی پایه اول تغییر کرده است دیگر به سراغ این کتاب نرفتیم و سیر تغییرات کتاب‌های درسی برای سال‌های بعد مورد توجه قرار گرفت که اکنون به پایه یازدهم رسیده است و بر اساس قانون هر ۵ سال یکبار بازنگری کتاب‌های درسی انجام می‌شود و در اظهارات وی مقدمه‌های نادرستی آمده است، همچنین انتظار داشتیم روی وزراتخانه متبوعشان و ساماندهی مسائل همچون افزایش پوشش تحصیلی کودکان کار تمرکز کنند.

محمدیان بیان کرد: نباید آموزش و پرورش را بدون مشکل بدانیم، اما ذره بین گذاشتن روی مشکلات هم درست نیست بلکه باید مشفقانه کار را دنبال کنیم.

منبع : niniha

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید